Bang & Olufsen, ett av de mest kända märkena i den högre prisklassen inom hifi, har länge haft problem med ekonomin. Nu har ett kinesiskt bolag köpt 13 % av B&O. 

Danska Bang & Olufsens öde påminner på många sätt om finländska Nokias, även om danskarna alltid har riktat in sig på en lite högre inkomstkategori. En gång i tiden var man världsledande, men sedan har man fått se sig omsprungna av andra. Nu var det länge sedan Bang & Olufsen var lönsamt, och i januari började man leta efter en ny ägare. Bilstereoavdelningen såldes till Harman 2014.

För många är Bang & Olufsens namn synonymt med hemelektronik i high end-segmentet. Så har det varit nästan enda sedan starten. Företaget grundades 1925 av Peter Bang och Svend Olufsen i Struer på västra Jylland. De var exempelvis en av de första tillverkarna att erbjuda en radioapparat som kunde drivas på växelström, istället för på batterier som på denna tid var standard. Det dröjde dock länge innan företaget blev lönsamt.

Från framgång till motgångUrkoppling mot bakgrund av dansk valuta

En viktig person i B&O:s framgångar var designern Ib Fabiansen, som började arbeta för företaget 1957. Under lång tid har man behållit en stor del av sin tillverkning i Danmark, vilket tillsammans med designen och den tekniska nivån har gjort att Bang & Olufsen har kostat mer än många andra märken.

Det har dock varit svårt att återhämta sig efter den ekonomiska krisen. 2008 sades 300 anställda upp i Danmark, och flera produkttyper, som mobiltelefoner och MP3-spelare, skrotades. Man skulle istället satsa på audio, video och bilstereo. Bang & Olufsen gick återigen med vinst 2010, men sedan dess har lönsamheten sjunkit igen.

Sparkle Roll, ett kinesiskt bolag som drivs av finansmannen Qi Jianhong, har nu köpt 13 % av aktierna i Bang & Olufsen, skriver SvD. Uppgifterna fick aktien att gå upp, skriver Dagens Industri.